emma

emma

19. februar 2014

recipe: cinnamon rolls

For noget tid siden fik jeg en kæmpe trang til at bage. Jeg elsker at bage, men af én eller anden grund fik jeg det ikke gjort. Så nu skulle dette altså laves om. Valget faldt på klassiske kanelsnegle. Nemt, overskueligt og så smager de jo bare mega godt. Hvis I har lyst til at kaste jer ud i dem, så er opskriften lige nedenunder.

Grunddej:
100 g smeltet og afkølet smør
25 g gær
3 dl mælk
1 spsk sukker
1 knsp salt
500 g hvedemel

Gæren smuldres og røres ud i lidt af mælken. Resten af mælken, smør, sukker og salt tilsættes.
Hvedemel røres i, og dejen æltes og hæver i ca. 1 time.

Kanelblanding:
50 g blødt smør
1 dl sukker
1 spsk stødt kanel

Smør, sukker og kanel røres sammen. Lav eventuelt en lidt større portion - det gør jeg altid, fordi man skal jo kunne smage det.

Dejen rulles ud til et rektangel. Kanelblandingen smøres ud på dejen. Dejen rulles sammen på den lange led, og snegle skæres ud. Cirka 12 skiver. (Jeg fik flere, da jeg rullede dejen tyndt ud og strammede den meget, da jeg rullede den sammen. Så bliver de tynde og fine.)
Kanelsneglene efterhæver i cirka 30 minutter.
Herefter bages de i cirka et kvarter ved 200 grader. Et voilà!

8 kommentarer:

  1. jeg elsker, elsker, elsker dine billeder. Uanset om det er af tøj, træer eller mad, så er de så fantastiske. Hvordan laver du det med skriften på billedet?

    Du er så sindssygt dygtig.

    marlenelykke.bloggersdelight.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor gør du mig glad! Tusinde tak skal du have - det betyder så utrolig meget at høre!
      Det har jeg lavet i Photoshop. :)

      Slet
  2. Hvor ser de lækre ud, ville da gerne smage:-)

    Rigtig flotte fotos du har fået taget af dem!

    mary-Liz
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du altså have!
      De smagte også utrolig godt. :)

      Slet
  3. Der findes næsten intet som en god kanelsnegl! Desuden får jeg sådan et sus af lykke, når jeg bager dem. Jeg ved ikke hvor det kommer fra... :)

    De bedste hilsner
    Nadja

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Sådan én kan man altid spise. Ej, hvor sjovt! :)

      Slet
  4. Super fine billeder :)
    - Sofie
    Kig gerne forbi: www.basicspacebysofie.blogspot.dk

    SvarSlet